Zoeken
Menu
StudieMatch

Mijn droom is een eigen horlogemerk of zaak starten in het hogere segment

Ruben van Rumpt, 20 jaar, studeert voor Uurwerktechnicus (ondernemer) aan Vakschool Schoonhoven. Ruben heeft als vooropleiding HAVO gedaan en één jaar Industrieel Product Ontwerp op het hbo. Via een opdracht op het hbo kwam hij een kijkje nemen op Vakschool Schoonhoven. Hij was verkocht. Naast dat Ruben een onwijs gepassioneerde vakspecialist is kan hij prachtig tekenen. Vaak in kleur, maar soms met een speciale techniek om portretten te tekenen. Het portret bestaat dan uit woorden, zinnen of songteksten. Sommige van Ruben zijn tekeningen zijn zo gedetailleerd dat je twee keer moet kijken of het toch geen foto is.

“Ik had verwacht dat we op deze opleiding meer tekenles zouden hebben, maar het was meer engineering. Ik was meer met het uiterlijk van het product bezig, maar het gaat mij juist om het innerlijk en om krachten. Het mooie is wel dat we aan het eind van dit jaar een onderwerp moesten uitwerken waar we meer over wilden weten. Ik bedacht dat ik het over horloges wilde doen; zelf iets maken of kijken hoe ze gemaakt worden. Via het Internet kwam ik op Vakschool Schoonhoven uit. Docent Uurwerktechniek Arjan Barnard heeft me toen twee dagen later al mee laten lopen en ik mocht zelf aan de gang. Ik dacht meteen, dit is tof, echt iets voor mij. Ik wist dat ik iets anders wilde gaan doen en heb me toen meteen aangemeld voor de opleiding Uurwerktechniek”.


“Deze kleinere school past meer bij mij, ik voel me hier op mijn plek. Je krijgt veel persoonlijke aandacht. Na drie weken weten ze al je naam, aan het eind van het HBO wisten sommige docenten nog steeds mijn naam niet”. “Mijn droom is een eigen horlogemerk of zaak starten in het hogere segment. Je kunt dan meer bijzondere oplages verkopen. Tegenwoordig worden er zelfs al horloges voor één miljoen euro verkocht! Het zou mij vooral trots maken om gelimiteerde oplages te verkopen, die hoeven niet persé heel duur te zijn, maar wel bijzonder. Dat ze opvallen doordat ze er anders uitzien, bijvoorbeeld vogels met geluiden, of andere dingen waar je niet zo snel aan denkt bij een horloge”.


“In de klas heeft iedereen wel een andere droom. De één richt graag een eigen merk op, of is bezig met antieke klokken, of met het lagere segment en de ander wil iets doen bij het bedrijf van een specifiek merk”. “Het merk dat ik heel vet vind is Audemars-Piquet in Zwitserland. Het ontwerp is heel anders, een soort van 8 hoek. Ze presenteren zichzelf ook heel vernieuwend. Via Instagram kijk ik bijvoorbeeld filmpjes van hoe ze het maken achter de schermen. Om bij Audemars-Piquet te kunnen werken zou je wel echt naar Zwitserland moeten gaan. Er zijn in Nederland maar een paar mensen die gecertificeerd zijn en eraan mogen werken, toevallig zit er iemand uit mijn klas bij zo iemand dat is wel heel gaaf. Maar meestal worden de uurwerken weer terug gestuurd naar Zwitserland”.

In september ’20 start Ruben alweer met zijn vierde jaar, de tijd vliegt. Ruben houdt gelukkig wel tijd over voor zijn andere grote passie: tekenen. BN’ers, auto’s, maar vooral veel uurwerken. Zijn tekenen zijn zo schitterend en realistisch dat je wel een paar keer moet kijken of het nu een foto of toch een tekening van Ruben is. Dit valt meer mensen op. Bij zijn vorige bijbaan bij Juwelier Reijersen Van Buuren in Vianen werd er i.p.v. korting op bijvoorbeeld een horloge van 8000 euro een tekening van Ruben cadeau bij gedaan. Ruben verdiende daardoor een aardig zakcentje bij. Ook wordt Ruben vaak benaderd door merken die zijn werk op Instagram zien. Laatst nog kreeg hij een opdracht van Frederique Constant. Ze hadden horlogeschetsen nodig die ze tijdens de opening van een museum wilden presenteren op de muur. Ruben mocht zelf een bedrag noemen voor zijn tekeningen! Binnen anderhalve week leverde hij drie tekeningen op waar hij een mooi geldbedrag voor kreeg en een horloge van € 3.000 voor mocht uitzoeken! Hij koos een stalen Frederique Constant met een chronograaf.

Ruben heeft een half jaar stage gelopen bij juwelier Zwinkels in Naaldwijk. Hij heeft het hier naar zijn zin gehad en heeft veel geleerd van Uurwerktechnicus Marcel die al 35 jaar ervaring heeft. Hij merkt wel dat hij door de stage zijn beeld over de praktijk even bij moest stellen. “Behalve echt aan het uurwerk sleutelen ben je wel ook veel bezig met batterijtjes, bandjes, glas verwisselen... de simpelere klusjes... die moeten ook gewoon gebeuren. Uurwerk servicen is natuurlijk altijd wel een grote klus, je hebt dan mechanische uurwerken die je kan opwinden door aan de kroon te draaien of automaten die opladen door je pols te draaien, dat zijn de moeilijkere uurwerken omdat er meer onderdelen inzitten. Sommige horloges hebben ook nog een chronograaf, maanstand, datum, etc. Hoe meer onderdelen hoe uitdagender”.

"Deze heb ik getekend omdat dit mijn lievelingshorlogo is. Audemars Piguet was de eerste die een skeleton horloge maakte. Dit is een horloge waarbij er zoveel mogelijk materiaal weggelaten is in de wijzerplaat, zodat je er doorheen kunt kijken. Ik ben hier zo'n 20-30 uur mee bezig geweest".

"Deze heb ik gemaakt nadat de nieuwe lijn van Audemars Piguet was geïntroduceerd. De "code 11.59" lijn. Dit is een horloge waar er maar 100 van worden gemaakt. Op de wijzerplaat heb ik verfspetters gebruikt voor de 'sterren'. Ook de achtergrond is helemaal met potlood gedaan.
Hier ben ik zo'n 40-50 uur mee bezig geweest".

"Al sinds mijn twaalfde ben ik veel aan het tekenen. Met elke tekening die ik maak probeer ik mezelf te overtreffen. Ik kreeg de vraag om een tekening te maken voor Koning Willem-Alexander. Vaak teken ik in kleur, maar in het verleden heb ik al een aantal keer een speciale techniek gebruikt om portretten te tekenen. Met deze techniek teken ik het portret door middel van woorden, zinnen of songteksten. Deze techniek heb ik voor het staatsportret van de Koning ook gebruikt. Ik mocht hem dit portret overhandigen tijdens de opening van ons Jubileumjaar. Ik vond het super om dit te mogen doen!