Zoeken
Menu
StudieMatch

Opleiding voor echte mensen-mensen

Walter Bestman (18) weet het gewoon nog niet. Hij zou later dolgraag in de sterrenhotel werken. Maar een baan als reisleider of steward klinkt eveneens aanlokkelijk. Met de opleiding Leidinggevende Travel & hospitality slaat de tweedejaars meerdere vliegen in een klap. Eenmaal zijn diploma behaald, kan hij nog alle kanten op.

travel student Walter

“Gelukkig weet ik al iets beter wat ik wil, dan toen ik nog op de mavo zat. Toen had ik helemaal last van keuzestress. Kapper worden, leek mij wel wat. Maar ook de reisbranche sprak aan. En ik heb zelfs nog even getwijfeld over een meer administratieve opleiding.

Expert in gastvrijheid

Uiteindelijk heb ik voor de opleiding Leidinggevende Travel & hospitality gekozen, omdat deze zo breed is opgezet. Erna kun je aan de slag in de toeristische branche. Maar je wordt vooral opgeleid tot een expert in gastvrijheid. Vaardigheden die eigenlijk overal wel van pas komen.

Zelf zie ik deze studie vooral als een soort vooropleiding. Terwijl ik naar een diploma toe werk, ontdek ik gaandeweg welke functies binnen het toerisme het beste bij mij passen. Voor nu neig ik vooral naar het hotelwezen. Maar dat komt misschien ook, omdat ik momenteel stage loop bij het viersterrenhotel Novotel Rotterdam Brainpark.

Geen dag hetzelfde

Die stage, mijn eerste sinds de coronacrisis, bevalt heel goed. Geen dag is hetzelfde. Al sta je natuurlijk wel iedere dag achter dezelfde balie van hetzelfde hotel. Soms vraag ik mij af of dat op een bepaald moment gaat vervelen. En of ik dan misschien niet beter voor een baan als reisleider of steward zou moeten gaan.

Maar dat is dus het mooie aan deze opleiding. Je kunt het gebruiken als opstapje naar een meer gespecialiseerde hbo-opleiding zoals bijvoorbeeld Toerisme, Recreatie of de Hogere Hotelschool. Maar je kunt ook direct aan de slag bij een reisbureau of online boekingsplatform.

Opleiding voor mensen-mensen

Tof is in ieder geval dat je tijdens de opleiding veel aan rollenspellen doet. Zo leer je precies hoe je gasten ontvangt, maar ook hoe je als leidinggevende jouw team het beste kunt stimuleren en motiveren. Kortom, een opleiding voor echte mensen-mensen zoals ik.”