Zoeken
Menu
StudieMatch

Ik vind contact met klanten een van de leukste aspecten van het werk

Ceyda Bilir (21) was best verlegen toen ze startte met de mbo-niveau 3 opleiding Allround medewerker optiek. Het slijpen van glazen of solderen van een montuur? Geen probleem. Maar klanten aanspreken, vond ze maar griezelig. Inmiddels voert ze moeiteloos het ene na het andere verkoopadviesgesprek.“

Student Optiek opleiding Zadkine

Mijn stagebegeleider gaf mij zelfvertrouwen

De eerste keer in een brillenwinkel vond ik doodeng. Ik durfde klanten amper aan te spreken. En als de telefoon ging, liet ik die zo lang mogelijk rinkelen. Bang dat ik degene aan de andere kant van de lijn toch niet verder kon helpen.

Maar daar nam mijn stagebegeleider duidelijk geen genoegen mee. Geduldig hielp zij mij stap voor stap van mijn mensenvrees af. Bijvoorbeeld door te laten zien dat ik al meer kon dan ik dacht. Zij gaf mij kracht en zelfvertrouwen. Sindsdien sta ik een stuk zelfverzekerder in de winkel. Sterker nog, inmiddels vind ik het contact met klanten één van de leukste aspecten van het werk.

Volgend jaar: opleiding Opticien

Ik heb de smaak zelfs zo te pakken dat ik onlangs heb besloten verder door te leren in de optiek. Momenteel ben ik druk bezig met allerlei toetsen en examens om volgend jaar hopelijk meteen in het laatste jaar van de mbo-niveau 4 opleiding Opticien te mogen beginnen. En daarna wil ik nog een hbo-diploma Optometrie halen.

Opleidingen