Medewerker marketing en communicatie

In het kort
Gave reclames van jouw favoriete kledingmerk. Die vind jij interessant. Want jij wilt weten hoe die worden bedacht. Voor een medewerker marketing en communicatie staan de klanten centraal. Jij helpt met de communicatie tussen hen en het bedrijf. Welk nieuw concept bedenk je hiervoor? Gebruik je de website, social media of een app? Plaats je een filmpje of ga je chatten? Bloggen of vloggen? Tijdens deze opleiding leer je alles over dit beroep. Je ontwikkelt het creatieve denken en de skills om projectmatig te werken.
Echt alles wat je wilt weten over de opleiding
Over jouw opleiding
Je bent nieuwsgierig. Je vindt het leuk om dingen te onderzoeken. En het liefst ga je lekker creatief aan de slag. Dat komt goed van pas in de opleiding Medewerker marketing & communicatie. Er is namelijk veel afwisseling in de manieren waarop je leert.
Ieder schooljaar bestaat uit 4 periodes. Hierin volg je lessen en gastcolleges. Je doet allerlei praktijkopdrachten met echte opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. En je werkt aan projecten. Zelfstandig of samen met een groep klasgenoten.
Elke periode sluiten we af met een FINAL-week. Je maakt dan toetsen, geeft een presentatie, levert een projectplan in of je houdt een pitch voor een opdrachtgever. Je geeft in ieder geval een persoonlijke presentatie aan je studieloopbaanbegeleider en een aantal docenten. Je kijkt dan terug op de afgelopen periode en vooruit naar wat je de komende periode gaat leren.
Natuurlijk gaan we ook met elkaar op pad. Jij organiseert samen met je docenten en klasgenoten verschillende excursies en andere uitjes.
Wat ga ik doen?
Tijdens de opleiding Medewerker marketing & communicatie leer jij hoe je het management kunt steunen bij de marketing en de interne en externe communicatie van een organisatie.
Jij leert:
- Voorlichting geven
- Teksten redigeren (verbeteren)
- Reclamemateriaal ontwikkelen
- Een product of dienst zo goed mogelijk in de markt te zetten
- Onderzoeken waarom het ene merk beter verkoopt dan het andere merk
- Hoe je een succesvolle (online) campagne ontwikkelt en uitvoert. Het schrijven van wervende teksten en de vormgeving zijn hierbij erg belangrijk.
Je volgt vakken als:
- Conceptontwikkeling
- Online marketing
- Projectmanagement
- Marketing
- Communicatie
- Zakelijke communicatie: je leert op een zakelijke manier schrijven en praten in het Nederlands en Engels.
- Duits (2e moderne vreemde taal)
Tijdens je opleiding kies je ieder leerjaar één of enkele keuzedelen. Dit zijn vakken die je zelf kunt kiezen. Bijvoorbeeld als je meer wilt leren over een bepaald onderwerp. Of omdat je jouw kansen op werk en/of je vervolgopleiding wilt vergroten. Ieder keuzedeel sluit je met een examen af.
Je kunt uit deze vakken kiezen (dit aanbod kan per locatie en/of per studiejaar wijzigen):
- Ondernemend gedrag
- Cross mediaal communiceren
- Organisatie interne evenementen
- Voorbereiding hbo
Een goede marketing- en communicatiemedewerker neemt het voortouw, is flexibel en creatief. Als jij een marketingcampagne bedenkt, dan let je op het resultaat. Hoeveel mensen uit jouw doelgroep bereik je? Verkoop je meer producten? En reageren er mensen op jouw campagne?
Vol enthousiasme presenteer je de resultaten aan jouw team. Deze onderzoekende en communicatieve vaardigheden heb jij geleerd tijdens deze opleiding. Net als het doen van onderzoek en planmatig werken. Na deze opleiding beschik jij over alle competenties die een marketing- en communicatiemedewerker nodig heeft.
Om deze opleiding met succes te kunnen volgen, adviseren we, dat je in het bezit bent van:
- Een vmbo-diploma theoretische of gemengde leerweg: in de sector economie.
- Een diploma in de sector techniek, zorg, welzijn of landbouw met wiskunde, economie of een 2e moderne vreemde taal in je vmbovakkenpakket.
Om deze opleiding met succes te kunnen volgen, is het verder belangrijk dat je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden en een commerciële instelling.
Stage lopen
De stage is een belangrijk onderdeel van je opleiding. Ongeveer een derde van je opleiding bestaat uit de stage.
Je loopt stage:
- In de eerste helft van leerjaar 2.
- In de tweede helft van leerjaar 3. In de stageperiode van dit leerjaar wordt de Proeve van Bekwaamheid afgenomen. Dit is een prakrijkonderdeel van het examen.
Je loopt volle weken stage. Je zoekt zelf een stageplek. Het leuke aan deze opleiding is dat je bij heel veel verschillende organisaties en branches stage kunt lopen. Iedere organisatie besteedt namelijk aandacht aan marketing en communicatie. Met je stage kun je echt goed kijken naar wat bij je past.
Aan het werk
Met het diploma medewerker marketing & communicatie werk je als marketingmedewerker, communicatiemedewerker of als medewerker marketing & communicatie. Dat kan bij heel veel verschillende branches en organisaties. Bijvoorbeeld bij bedrijven en merken in de financiële branche of een sector als sport, beauty, muziek, entertainment of evenementen. Of misschien werk je liever bij een zorginstelling, school, gemeente of de overheid.
Gelukkig leer je tijdens de opleiding niet alleen het vak goed kennen, maar ook jezelf. Zodat jij straks weet in wat voor soort bedrijf of omgeving je graag wilt werken.
Het beroep medewerker marketing & communicatie
Veel bedrijven willen winst maken. Als medewerker marketing & communicatie ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van de afgesproken doelen. Jij werkt enthousiast samen met je collega’s, maar ook met klanten.
Als medewerker marketing & communicatie kun jij:
- Een social media strategie ontwikkelen
- De social media bijhouden
- De website bijhouden en updaten
- Wervende teksten schrijven
- Evenementen en productintroducties organiseren
- Reclamecampagnes bedenken
- Marktonderzoek bedenken en uitvoeren (wat zijn bijvoorbeeld de wensen en behoeften van de klant?)
- Presentaties houden
- Assisteren bij het ontwikkelen van een marketing- of een communicatieplan
Studenttevredenheid
Startsalaris
Kans op stage
Vervolgopleidingen
Met je niveau 4-diploma op zak kun je doorstromen naar veel hbo-opleidingen. Bijvoorbeeld:
- Commerciële Economie
- Media en Entertainment Management
- International Business and Languages
- Communication & Multimedia Design
- Leisure
- Sportmarketing en Sportmanagement
- Communicatie
- Journalistiek
- Management Economie & Recht
- Bedrijfseconomie
Ook kun je een Associate degree (Ad) behalen op de Rotterdam Academy (2-jarige opleiding op hbo-niveau).
Veelgestelde vragen
Houd rekening met deze toelatingseisen:
- Meld je op tijd aan: voor 1 april. Anders kun jij misschien niet starten bij de opleiding van jouw keuze.
- Bekijk of jij de juiste vooropleiding hebt gevolgd.
- Volg de verplichte intake-activiteiten. Na je aanmelding ontvang je een uitnodiging voor een intakegesprek.
Lees hier alles over aanmelding en toelating.
Het lesgeld voor deze opleiding is vastgesteld op € 1.202,- (schooljaar 2020/2021)
Je betaalt dit lesgeld als je:
- Op 1 augustus 18 jaar of ouder bent
- Een bol-opleiding volgt op het mbo
- Een voltijdopleiding volgt in het volwassenenonderwijs (vavo)
Je betaalt het lesgeld aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (IB Groep/DUO). De IB Groep/DUO stuurt je in december bericht over de betaling van het lesgeld.
Voor deze opleiding heb je een laptop of tablet nodig. Daarnaast zal het boekengeld ongeveer € 300,- zijn.
De opleiding Medewerker marketing & communicatie duurt 3 jaar. Denk jij dat je ervoor in aanmerking komt om de opleiding versneld te doen? Vraag ons dan naar de mogelijkheden (maatwerk).
Wil je deze opleiding volgen? Leuk. Aanmelden doe je zo.
- Klik op de knop ‘meld je aan’ op deze pagina
- Vul het aanmeldingsformulier in
- Via de e-mail ontvang je een uitnodiging voor een intakegesprek
- Samen bekijken we of de opleiding bij je past. Ook vragen we je om mee te doen aan intake-activiteiten.
- Na de intake-activiteiten krijg je een studiekeuzeadvies
- Past de opleiding bij jou, dan schrijf je je definitief in. Je start in februari of augustus.
Overweeg je een economische hbo-studie te gaan doen na je mbo? Dan kun je kiezen voor extra begeleiding bij het maken van de overstap naar het hbo: het doorstroomprogramma mbo-hbo. Dit is een samenwerking tussen de Rotterdamse scholen in het mbo en hbo: Zadkine, Albeda, STC Group, Hogeschool Inholland en Hogeschool Rotterdam.
Het doorstroomprogramma is erop gericht om jouw kansen op het succesvol doorlopen van je hbo-studie te vergroten. Dit kun je al aan het eind van mbo jaar 2 doen door middel van een ontwikkelassessment, in mbo jaar 3 door het volgen van het keuzedeel ‘studeren in het hbo’ en tijdens je eerste jaar in het hbo met extra begeleiding. Wil je weten of dit programma iets voor jou is? Kijk dan hier voor meer info over het doorstroomprogramma mbo-hbo.
kom langs
Jouw eigen mening is het belangrijkst. Kom daarom eens langs om sfeer te proeven of loop een dagje mee als student.
Hulp nodig?
Siska Handstede-van Doorn
Docent op locatie Prins Alexanderlaan 55 in RotterdamHeb je vragen over deze opleiding? Neem gerust contact op.