Marketing & Communicatie

In het kort
Lijkt het je leuk om reclamecampagnes te bedenken? Ben je creatief, nieuwsgierig en ondernemend? En vind je het leuk om direct resultaat te zien van je werk? Dan is de opleiding Marketing & Communicatie iets voor jou. Hier leer je alles over het vertellen van een boodschap aan een groot publiek.
Echt alles wat je wilt weten over de opleiding

Over jouw opleiding
Met deze opleiding kun je het diploma Marketing & Communication Specialist behalen.
Een carrière in de creatieve wereld van marketing zie jij wel zitten. Je bent nieuwsgierig, enthousiast en ambitieus. Het liefst wil jij een verschil maken. Of je nu een campagne maakt voor een wereldwijd product of voor een sportvereniging waar jij warm voor loopt.
Dan zit je bij de opleiding Marketing & Communicatie helemaal op je plek. Hier leer je hoe je nieuwe klanten vindt, bereikt en aan je merk verbindt. Zo leer je bijvoorbeeld een social mediastrategie te ontwikkelen. Een website en social media bij te houden. Wervende teksten te schrijven en reclamecampagnes te bedenken.Een afwisselende opleiding. Je bedenkt namelijk niet alleen een creatief concept. Je voert het dus ook uit.
Direct vanaf dag één word je uitgedaagd met challenges. Dat zijn echte opdrachten uit het bedrijfsleven. Je ontwerpt bijvoorbeeld een huisstijl voor een merk of je werkt aan een opdracht vanuit het projectbureau: een echte opdracht in een kantooromgeving.
Tijdens de challenges ontmoet je mensen uit het bedrijfsleven. Zij beoordelen de opdracht, geven gastcolleges en laten je zien hoe zij hun werk doen. Zo leer je alleen wat je later echt nodig hebt. En dat op een leuke manier.
Je gaat vier tot acht keer per jaar challenge aan. Elke challenge en alle vakken passen bij een thema. Zo leer je op verschillende niveaus over jouw vakgebied. Bij de start van een challenge geeft de opdrachtgever van de challenge informatie over de opdracht. Deze opdrachtgever beoordeelt ook het resultaat.
Wat kan jij al? En wat wil je leren? Tijdens deze opleiding staan jouw persoonlijke én professionele ontwikkeling centraal. Niet alleen op vaste mentoruren, maar tijdens je hele opleiding. We dagen je namelijk uit om buiten je comfort zone te treden. Door met je te praten over hoe jij dingen wilt aanpakken. En door samen activiteiten op te pakken, het liefst buiten school.
Daarom krijg jij direct vanaf de start een persoonlijke coach die jou begeleidt tijdens je opleiding. Deze coach vraagt naar jouw doelen, jouw talent en jouw ambities. Zo ontwikkel jij je persoonlijk én professioneel, want:
- Jij doet ertoe
- Jij hebt regie
- Jij hebt impact
Bij het Business College krijg jij alle ruimte om het maximale uit jezelf en je opleiding te halen.
Wat ga ik doen?
De opleiding Marketing & Communicatie duurt 3 jaar. Tijdens deze 3 jaar leer je hoe je voorlichting geeft, wervende teksten schrijft, video’s maakt, een product of dienst in de markt zet en onderzoek doet naar verschillende merken.
Daarnaast leer je tijdens deze opleiding allerlei professionele vaardigheden die met jouw vak te maken hebben, zoals presenteren, zakelijk schrijven en samenwerken met collega’s. Ook ontwikkel je persoonlijke vaardigheden. Zo sta jij straks sterker in je schoenen, want jij weet wat je kunt én nodig hebt.
Met ondersteuning van een vakcoach volg je vakken als:
- Conceptontwikkeling
- Online marketingtools
- Actuele ontwikkelingen online marketing
- Projectmanagement
- Data analyse
- Brainstormen
- Communicatie
- Zakelijke communicatie: je leert op een zakelijke manier schrijven en praten in het Nederlands en Engels
Daarnaast volg je algemene vakken, zoals Nederlands, Engels, rekenen, loopbaanbegeleiding en burgerschap.
Keuzedelen zijn vakken die je voor een groot gedeelte zelf kunt kiezen. Bijvoorbeeld omdat je meer wilt weten over een bepaald onderwerp of omdat je jouw kansen op een baan of vervolgopleiding wilt vergroten. Ieder leerjaar kies je een of meerdere keuzedelen. Ieder keuzedeel sluit je af met een examen.
Je kunt onder andere uit deze vakken kiezen (dit aanbod kan per studiejaar of per locatie wijzigen):
- Ondernemend gedrag
- Crossmediaal communiceren
- Organisatie interne evenementen
- Voorbereiding hbo
Jij leert onder andere tijdens deze opleiding:
- De wensen van verschillende doelgroepen herkennen
- Presenteren, een moodboard maken en je idee pitchen
- Plannen en organiseren: overzicht houden en efficiënt omgaan met je tijd
- Werken met online tools en programma’s
- Online marketing skills en online tool dashboards gebruiken en begrijpen
- Je ontwikkelt (meer) zelfvertrouwen
- Je leert om flexibel te zijn
- Je wordt zelfstandig en weet jezelf te redden
- Je weet hoe je feedback geeft en leert omgaan met kritiek
- Je kunt zelfstandig taken uitvoeren
- Je weet hoe je een gesprek voert
- Je leert samenwerken
- Je leert luisteren
- Je bouwt een netwerk op met studenten en mensen uit het bedrijfsleven

Stage lopen
Het leuke aan deze opleiding is dat je bij bijna elke organisatie uit elke branche terecht kunt. Want iedere organisatie besteedt aandacht aan marketing en communicatie. Jij loopt in het tweede en derde leerjaar stage bij een leerbedrijf dat je zelf hebt uitgekozen. Check op stagemarkt.nl of jouw leerbedrijf wordt erkend door SBB.
Je loopt stage:
- In de eerste helft van het tweede leerjaar
- In de tweede helft van het derde leerjaar. Tijdens deze stage voer je een Proeve van Bekwaamheid uit. Die telt mee voor je examen.
Aan het werk
Met het diploma kun je bij heel veel verschillende organisaties terecht. Jij kiest waar jij wil werken: bij een zorginstelling, school, gemeente, bank, verzekeringsmaatschappij, communicatiebureau of bij een producent.
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
Vandaag pitch jij, samen met de creative director, jullie concept voor een creatieve reclamecampagne voor een beautyproduct. Je hebt je verdiept in de consument, een stijl uitgewerkt die past bij het merk en een vernieuwende manier gevonden om de consument te bereiken. Enthousiast loop je de meeting room in. Jij bent benieuwd wat de opdrachtgever vindt van de tools, de strategie en de uitstraling. Je zet het moodboard neer en opent de presentatie op je laptop: klaar om te knallen!
Werkzaamheden
Als medewerker marketing en communicatie kun jij:
- Een social mediastrategie ontwikkelen
- Social media bijhouden
- Website bijhouden
- Wervende teksten schrijven
- Evenementen en productintroducties organiseren
- Reclamecampagnes bedenken
- Data analyseren
- Marktonderzoek doen
- Presentaties houden
- Assisteren en adviseren bij het ontwikkelen van een marketing- of communicatieplan
Kans op stage
Kans op werk
Vervolgopleidingen
Met je niveau 4-diploma op zak kun je doorstromen naar veel hbo-opleidingen. Bijvoorbeeld:
- Commerciële Economie
- Media en Entertainment Management
- International Business and Languages
- Communication & Multimedia Design
- Leisure
- Sportmarketing en Sportmanagement
- Communicatie
- Journalistiek
- Management Economie & Recht
- Bedrijfseconomie
Ook kun je een Associate degree (Ad) behalen op de Rotterdam Academy (2-jarige opleiding op hbo-niveau).
Veelgestelde vragen
Wil je weten of jij een mbo-opleiding kunt volgen? Bekijk jouw vooropleiding:
- Geen vmbo-diploma? Volg een Entreeopleiding op niveau 1
- Vmbo basisberoepsgericht leerweg? Volg een mbo-opleiding op niveau 2
- Vmbo kader-, gemengde- of theoretische leerweg? Volg een mbo-opleiding op niveau 3 of 4
- Overgangsbewijs van havo/vwo jaar 3 naar 4? Volg een mbo-opleiding op niveau 4
Houd rekening met deze toelatingseisen:
- Meld je op tijd aan (voor 1 april heb je recht op plaatsing).
- Bekijk of jij de juiste vooropleiding hebt gevolgd.
- Volg de verplichte intake-activiteit. Na je aanmelding ontvang je een uitnodiging voor een intake-activiteit.
Het lesgeld is vastgesteld op € 1357,- (schooljaar 2023/2024).
Je betaalt lesgeld als je:
- Op 1 augustus 18 jaar of ouder bent
- Een bol-opleiding volgt op het mbo
- Een voltijdopleiding volgt in het volwassenenonderwijs (vavo)
Je betaalt het lesgeld aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (IB Groep/DUO). De IB Groep/DUO stuurt je in december bericht over de betaling van het lesgeld.
De opleiding Medewerker Marketing & Communicatie duurt 3 jaar. Denk jij dat je ervoor in aanmerking komt om de opleiding versneld te doen? Vraag ons dan naar de mogelijkheden (maatwerk).
Wil je deze opleiding volgen? Leuk. Aanmelden doe je zo.
- Meld je online aan met DigiD of je BSN.
- Via de e-mail ontvang je een uitnodiging voor een intakegesprek.
- Samen bekijken we of de opleiding bij je past. Ook vragen we je om mee te doen aan intake-activiteiten.
- Na de intake-activiteiten krijg je een studiekeuzeadvies.
- Past de opleiding bij jou, dan schrijf je je definitief in. Je start in februari of augustus.
Overweeg je een economische hbo-studie te gaan doen na je mbo? Dan kun je kiezen voor extra begeleiding bij het maken van de overstap naar het hbo: het doorstroomprogramma mbo-hbo. Dit is een samenwerking tussen de Rotterdamse scholen in het mbo en hbo: Zadkine, Albeda, STC Group, Hogeschool Inholland en Hogeschool Rotterdam.
Het doorstroomprogramma is erop gericht om jouw kansen op het succesvol doorlopen van je hbo-studie te vergroten. Dit kun je al aan het eind van mbo jaar 2 doen door middel van een ontwikkelassessment, in mbo jaar 3 door het volgen van het keuzedeel ‘studeren in het hbo’ en tijdens je eerste jaar in het hbo met extra begeleiding. Wil je weten of dit programma iets voor jou is? Kijk dan hier voor meer info over het doorstroomprogramma mbo-hbo.
kom langs
Jouw eigen mening is het belangrijkst. Kom daarom eens langs om sfeer te proeven of loop een dagje mee als student.
Hulp nodig?
Siska Handstede-van Doorn
Docent op locatie Prins Alexanderlaan 55 in RotterdamHeb je vragen over deze opleiding? Neem gerust contact op.