Sport en de manier waarop sport ingezet kan worden als marketingmiddel staan centraal binnen Sportmarketing. Je leert onder andere:
- Hoe je een sportproduct of sportdienst zo goed mogelijk in de markt kunt zetten
- Onderzoeken wat de effecten van bijvoorbeeld sportsponsoring en sportevenementen zijn op het merk of de organisatie
- Hoe je een succesvolle on- of offline sportmarketingcampagne uitvoert, waarbij de focus ligt op creativiteit en vormgeving
- Hoe je een sportevenement organiseert en vervolgens in de markt kunt zetten
Tijdens de opleiding staat het toekomstige beroep centraal. Je werkt aan praktijkopdrachten (vanuit de branche aangeleverd) en diverse projecten, zodat je alle benodigde competenties die nodig zijn voor het toekomstige beroep ontwikkelt.
Vakken
- Sportmarketing
- Sportevents
- Conceptontwikkeling
- Online marketing & social media
- Marketing & communicatie
- Marktonderzoek
- Citymarketing
- Praktijkopdrachten vanuit de branche
- Projectonderwijs in projectweken
Ook krijg je de volgende vakken:
- Nederlands
- Engels
- ICT
- Rekenen
- Burgerschap
- Loopbaanbegeleiding
- Spaans
Waarden
Belangrijke waarden binnen de opleiding zijn gelijk aan die binnen sport in het algemeen. Denk hierbij aan samenwerken, behendigheid, denkvermogen, doorzettingsvermogen, competitie, winnaarsmentaliteit, doelen stellen en behalen en plezier.
Combinatie theorie en praktijk
Sportmarketing biedt een goede combinatie tussen theorie en praktijk. Praktijk is bij Sportmarketing een combinatie van stage, praktijkopdrachten aangeleverd vanuit de branche en buitenschools leren in het toekomstige werkveld. De projectweken die geïntegreerd zijn in het onderwijs, bieden uitgebreide mogelijkheden voor buitenschools leren.
Stage
De opleiding bestaat voor ongeveer een derde deel uit stage. In alle leerjaren zal je doormiddel van stage kennismaken met het toekomstige beroep. Je krijgt hiermee de kans om tijdens de opleiding in diverse organisaties stage te lopen en te ontdekken waar precies je passie en interesses liggen. Qua werkzaamheden en stages kun je denken aan een meewerkstage in een van de projectteams van een organisator van grote sportevenementen, een stage op een gespecialiseerd sportmarketingbureau of op de afdeling marketing & communicatie van een organisatie die veel van haar marketingbudget inzet via sport. Ook op het gebied van sport & social media zijn diverse stages mogelijk.
Topsporter
Ben je topsporter en wil je niets liever dan je sportcarrière combineren met een mbo-opleiding gericht op de sportmarkt? Ook dan ben je bij ons aan het juiste adres. Door individuele begeleiding zijn we in staat maatwerktrajecten te maken, waarmee je topsport en studie goed kunt combineren.
