vragen
bol - mbo niveau 4
  • Start:augustus 2019
  • Crebonummer:25148
  • Duur:3 jaar
Download Brochure
Marketing, Communicatie & Events

Sportmarketing

Sport is dynamisch, sport is snel, sport is meeslepend, sport is spanning en sport is beleving. Sport is er altijd en overal, bijna iedereen doet het en dagelijks domineren de sportberichten nieuwe en traditionele media. De sportmarkt is continu in beweging en groeit. Deze groei biedt kansen voor sportorganisaties en andere organisaties die sport inzetten als marketingmiddel. Na het volgen van de specialisatie Sportmarketing kan je aan de slag als (sport)marketing- en of communicatiemedewerker binnen een sportorganisatie of organisatie die sport inzet als marketingmiddel.

  • De opleiding

    Met Sportmarketing, een nieuwe specialisatie van de opleiding Medewerker marketing & communicatie, maak je van je passie je beroep. Je wordt voorbereid op een marketing- en/of communicatiefunctie binnen het ruime werkgebied sport. Eet, drink, slaap en adem jij sport? Ben je een doorzetter? En ben je proactief en resultaatgericht? Dan is Sportmarketing misschien iets voor jou.

    Mbo Medewerker evenementenorganisatie (sportevents & online marketing) 

    • Meer over deze opleiding

      Sport en de manier waarop sport ingezet kan worden als marketingmiddel staan centraal binnen Sportmarketing. Je leert onder andere:

      • Hoe je een sportproduct of sportdienst zo goed mogelijk in de markt kunt zetten
      • Onderzoeken wat de effecten van bijvoorbeeld sportsponsoring en sportevenementen zijn op het merk of de organisatie
      • Hoe je een succesvolle on- of offline sportmarketingcampagne uitvoert, waarbij de focus ligt op creativiteit en vormgeving
      • Hoe je een sportevenement organiseert en vervolgens in de markt kunt zetten 
      Tijdens de opleiding staat het toekomstige beroep centraal. Je werkt aan praktijkopdrachten (vanuit de branche aangeleverd) en diverse projecten, zodat je alle benodigde competenties die nodig zijn voor het toekomstige beroep ontwikkelt.

      Vakken

      • Sportmarketing
      • Sportevents
      • Conceptontwikkeling
      • Online marketing & social media
      • Marketing & communicatie
      • Marktonderzoek
      • Citymarketing
      • Praktijkopdrachten vanuit de branche
      • Projectonderwijs in projectweken
      Ook krijg je de volgende vakken:
      • Nederlands
      • Engels
      • ICT
      • Rekenen
      • Burgerschap
      • Loopbaanbegeleiding
      • Duits of Spaans

      Waarden
      Belangrijke waarden binnen de opleiding zijn gelijk aan die binnen sport in het algemeen. Denk hierbij aan samenwerken, behendigheid, denkvermogen, doorzettingsvermogen, competitie, winnaarsmentaliteit, doelen stellen en behalen en plezier.

      Combinatie theorie en praktijk
      Sportmarketing biedt een goede combinatie tussen theorie en praktijk. Praktijk is bij Sportmarketing een combinatie van stage, praktijkopdrachten aangeleverd vanuit de branche en buitenschools leren in het toekomstige werkveld. De projectweken die geïntegreerd zijn in het onderwijs, bieden uitgebreide mogelijkheden voor buitenschools leren.

      Stage
      De opleiding bestaat voor ongeveer een derde deel uit stage. In alle leerjaren zal je doormiddel van stage kennismaken met het toekomstige beroep. Je krijgt hiermee de kans om tijdens de opleiding in diverse organisaties stage te lopen en te ontdekken waar precies je passie en interesses liggen. Qua werkzaamheden en stages kun je denken aan een meewerkstage in een van de projectteams van een organisator van grote sportevenementen, een stage op een gespecialiseerd sportmarketingbureau of op de afdeling marketing & communicatie van een organisatie die veel van haar marketingbudget inzet via sport. Ook op het gebied van sport & social media zijn diverse stages mogelijk.

      Topsporter
      Ben je topsporter en wil je niets liever dan je sportcarrière combineren met een mbo-opleiding gericht op de sportmarkt? Ook dan ben je bij ons aan het juiste adres. Door individuele begeleiding zijn we in staat maatwerktrajecten te maken, waarmee je topsport en studie goed kunt combineren.

      Mbo Medewerker evenementenorganisatie (sportevents en online marketing)

    • Het verschil tussen bol en bbl

      Er zijn twee verschillende leerwegen om je diploma te halen: bol en bbl.

      Als je deze opleiding gaat volgen, kies je voor een bol-opleiding. Bol staat voor beroepsopleidende leerweg. Bij een bol-opleiding ligt de nadruk op lessen die je op school volgt. Dat is gemiddeld ongeveer vier dagen les per week en één dag stage, of het kan in de vorm van een blokstage waarin je dus een bepaalde periode lang elke dag stage loopt.

      Bbl betekent beroepsbegeleidende leerweg (bbl) en dan is de nadruk precies andersom: per week drie of vier dagen praktijk, een of twee dag(en) school). Op deze manier kun je werken en leren combineren.

      Van deze opleiding is geen bbl-variant.

    • Leer- en stagebedrijven

      Bij het zoeken van een opleiding die bij je past komt nog een belangrijk aspect om de hoek kijken: wat zijn de kansen om een baan te vinden als je straks je diploma op zak hebt?

      Kans op werkEr zijn twee sites waar je goede informatie kunt vinden. In www.kansopwerk.nl zie je onderaan het scherm een balk waar je een beroep kunt intikken en de regio (neem een grotere plaats, bijvoorbeeld Rotterdam). Als resultaat zie je dan de kans op werk en de kans op stage.

      Je kunt ook naar www.stagemarkt.nl gaan om uit te zoeken welke kans je hebt op stage. Op deze website kunt je preciezer zoeken door het crebo van de opleiding in te vullen (in het infoblok bovenaan deze opleiding) en de postcode van de wijk waar je stage zou willen lopen. Bedenk wel dat deze website niet letterlijk elke stageplek kan tonen. 

    • Opleidingskosten

      Lees meer over opleidingskosten.

    • Toelatingseisen

      Belangrijke informatie over toelating tot deze opleiding:

      • Je beschikt over de juiste vooropleiding. Kijk voor meer informatie bij de algemene vooropleidingseisen.
      • Wanneer je je na 1 april aanmeldt, is er een kans dat je niet kunt starten bij de opleiding van jouw keuze.
      • Je neemt deel aan de verplichte intake-activiteiten. Direct na je aanmelding ontvang je een uitnodiging voor deze intake.
  • For young professionals

    Met jouw ambitie om aan de slag te gaan in het bedrijfsleven biedt het Zadkine Business College jou de beste start. Onze opleidingen zijn sterk verbonden met de echte praktijk. Naast het opdoen van een flinke dosis kennis over je vak, kom je tijdens je studie volop in contact met bedrijven. Gecombineerd met de juiste begeleiding en aandacht voor jouw persoonlijke ontwikkeling, stimuleren we je om het maximale uit jezelf te halen. Zo stap jij straks zelfverzekerd als young professional het Nederlandse of internationale bedrijfsleven binnen.

    Lees verder over het Zadkine Business College.

    Zadkine Business College 

  • Locaties

    Bij Zadkine voel je je snel thuis! Wij hebben verschillende locaties in Rotterdam en omstreken. Onze locaties zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer en hebben moderne faciliteiten. Op het kaartje hieronder zie je op welke locatie(s) je voor deze opleiding terecht kunt. Nieuwsgierig? Kom kijken op een van onze Open dagen of geef je op voor een meeloopdag.

    Benthemplein 15
    Benthemplein 15, 3032 CC, Rotterdam (51.9283894,4.4766976)
    • Benthemplein 15

      Benthemplein 15
      3032 CC Rotterdam
      T (088) 945 24 80

      De locatie voor opleidingen in de richtingen Horeca, Brood & Banket, Facilitaire dienstverlening, Handel, Events, Financieel, Mode en Uiterlijke verzorging.
      download locatiegids

      Je vindt er opleidingen van Zadkine Beauty & Fashion College, Brood- & Banket College, Business College, Dienstverlening & Facility College, Gezondheid, Welzijn & Sport College, Horeca College en Travel & Leisure Colllege.

  • Samenwerking

    Stages bij bedrijven vormen een belangrijk onderdeel van je opleiding. Je leert in de praktijk de fijne kneepjes van het vak. Zadkine werkt intensief samen met bedrijven in de regio Rotterdam-Rijnmond. Zo weten we wat er speelt op de arbeidsmarkt en welke vaardigheden belangrijk zijn voor bedrijven.  Samen met deze bedrijven bereiden wij jou zo goed mogelijk voor op de succesvolle toekomst.

  • Na je diploma

    Als je diploma hebt behaald kun je kiezen voor een vervolgopleiding of een baan op de arbeidsmarkt. Een vervolgopleiding heeft als voordeel dat je je kunt verdiepen in je vakgebied en je je kansen op een baan vergroot. Maar ook als je gaat werken kun je blijven leren. Want vrijwel alle werkgevers bieden ontwikkeltrajecten aan met cursussen en trainingen.

    • Je diploma en dan?

      Met het diploma Sportmarketing, medewerker marketing & communicatie kun je aan de slag als (sport)marketing- en/of communicatiemedewerker binnen een sportorganisatie of organisatie die sport inzet als marketingmiddel. Uiteraard heb je voldoende algemene marketing- en communicatiekennis om ook bij een niet sportorganisatie aan de slag te kunnen.

      Voorbeelden van sportmarketing

      De wereld van sportmarketing is dynamisch en afwisselend en omvat heel veel verschillende disciplines. Je kan hierbij denken aan het hoofdsponsorschap van ING voor het Nederlands Elftal, de TeamNL propositie van NOC*NSF, het organiseren van grote internationale sportevenementen in Nederland, speciale sport Youtube-kanalen, sport vloggers, eGaming en Esports, een merk als RedBull en nog veel meer.

      Het beroep

      Je gaat in principe aan de slag als (sport)marketing- en of communicatiemedewerker binnen een sportorganisatie of organisatie die sport inzet als marketingmiddel. Uiteraard heb je voldoende algemene marketing- en communicatiekennis om ook bij een niet sportorganisatie aan de slag te kunnen.

      Je houdt je bijvoorbeeld bezig met:

      • Ontwikkelen van een social media strategie voor (sport)organisaties of sporters
      • Bijhouden van de social media van (sport)organisaties of sporters
      • Bijhouden en updaten van de website van (sport)organisaties of sporters
      • Organiseren van sportevenementen en productintroducties
      • Bedenken en uitzetten van een marketingcampagne
      • Bedenken van een reclamecampagne
      • Bedenken en uitvoeren van marktonderzoek (effectmetingen)
      • Houden van presentaties

      Past dit beroep bij jou?
      Je bent een doorzetter, hebt een winnaarsmentaliteit, bent proactief, commercieel, flexibel en creatief. Je eet, drinkt, slaapt en ademt sport. Verder heb je een dienstverlenende instelling en ben je nieuwsgierig. Daarnaast ben je gedreven en resultaatgericht, kun je goed planmatig werken en ben je communicatief vaardig. Herken jij jezelf hierin? Dan vind je dit beroep vast interessant.

    • Vervolgopleiding

      De hbo-opleiding Commerciële Economie Sportmarketing & Management sluit heel goed aan op Sportmarketing. Versnellen of vrijstelling in het 1e jaar op het hbo behoort tot de mogelijkheden.

      Andere mogelijkheden op het hbo zijn:

      • Commerciële Economie
      • Media en Entertainment Management
      • International Business and Languages
      • Communication & Multimedia Design
      • Leisure
      • Communicatie
      • Journalistiek
      • Management Economie & Recht
      • Bedrijfseconomie
      Ook kun je een Associate degree (Ad) behalen op de Rotterdam Academy (2-jarige opleiding op hbo-niveau). Zie www.rotterdamacademy.nl.
  • Voorlichting

    Goede voorlichting over onze opleidingen vinden wij belangrijk. Zo krijg je een helder beeld welke opleiding bij jou past en wat je ermee kunt worden. Om je te helpen bij het maken van een goede keuze organiseren we open dagen en meeloopdagen. Daarnaast kun je terecht bij de Zadkine Infoshop voor een beroepskeuzetekst of een gesprek over studiekeuze.

    • Infoshop

      Soms valt het niet mee om de juiste keus voor een opleiding te maken, zeker als je nog jong bent. Waar moet je allemaal op letten? Is alleen maar bedenken of iets 'leuk' het enige wat telt, of moet je ook naar andere zaken kijken zoals kans op werk? En als je straks een baan hebt, passen jouw karakter en je eigenschappen wel bij wat er dan van jou gevraagd wordt? Dat kan lastig zijn om in je eentje te bedenken.

      Voor al deze vragen en veel meer is er het Zadkine Studiekeuzecentrum. Daar zitten mensen voor je klaar om met je mee te denken en je te helpen een goede keus te maken.

      Het Studiekeuzecentrum is gevestigd aan het Benthemplein 15 in het centrum van Rotterdam.

      Maak een afspraak

    • Meeloopdagen

      MeeloopdagHeb je een opleiding gevonden zoals deze, die je leuk lijkt? Maar ben je benieuwd hoe het er op school aan toe gaat?

      Geef je op voor een meeloopdag bij Zadkine bij een richting die je bij je vindt passen en kom kijken bij ons op school.

      Tijdens de meeloopdag ben je voor één dag student bij Zadkine, volg je lessen en maak je kennis met docenten en studenten. Dat geeft een goede indruk van de opleiding en het kan je helpen bij het maken van de juiste keuze!

      Schrijf je in voor de meeloopdag

    • Open dagen

      Open dagen 2019-2020Wil je eens kijken hoe het gebouw eruit ziet waar je misschien je opleiding wilt gaan volgen?

      Kom langs tijdens een van de open dagen. Elk schooljaar zijn er vier.

      De data voor het nieuwe schooljaar kun je zien op Open dagen 2019-2020.

    • Stay connected - nieuwsbrief van Zadkine

      Vraag de nieuwsbrief aanVul je gegevens in en ontvang nieuws van Zadkine!

      Je ontvangt per e-mail meer informatie over:

      • Belangrijke data, zoals onze Open dagen.
      • Belangrijke informatie.
      • Nieuwe opleidingen.
      • Opleidingen met een goed toekomstperspectief.
      • Handige studietips.
      • En natuurlijk het laatste Zadkine-nieuws.

      vraag de nieuwsbrief aan

  • Contact

    Heb je een vraag over deze opleidingen? Neem contact op met Zadkine. We staan je graag te woord!

    Stel je vraag ...

  • Zadkine blog

    Op het Zadkine blog lees je hoe studenten hun opleiding ervaren.

    Mbo Medewerker evenementenorganisatie sportevents en online marketing 

  • Kennismaken met...

    ... docent Chantal

    Opleiding volledig op sport gericht

    Gemakkelijk is het niet om als school een nieuwe smaak toe te voegen aan het bestaande onderwijsaanbod. Maar docent Chantal Kramer en haar collega’s is het gelukt. Met dezelfde vastberadenheid als waarmee zij al drie keer de Rotterdamse Marathon uitliep, gaf zij vorm aan de specialisatie Sportmarketing.

    Mbo Sportmarketing

    “Het beste omschrijf ik deze nieuwe driejarige mbo 4-studie als een specialisatie van onze reguliere Marketing en communicatie-opleiding. De naam zegt het al: volledig op sport gericht.

    De opleiding is uniek in Rotterdam en is er voor iedereen. Voor topsporters, voor wie individuele maatwerktrajecten mogelijk zijn, maar ook voor studenten die wat minder sportief zijn. Al moet je natuurlijk wel staan te popelen om in de sportwereld aan de slag te gaan.

    Bijzonder is verder dat je geen les krijgt in losse vakken. In plaats daarvan staat ieder blok een ander thema centraal, van online marketing en social media tot het organiseren van sportevents. Aan de hand van praktijkopdrachten ontwikkel je vervolgens alle competenties die nodig zijn voor je toekomstige baan.

    Stages zijn er natuurlijk ook. Sterker, voor ongeveer een derde van de opleiding loop je mee bij diverse organisaties. Denk aan een meewerkstage bij de Marathon Rotterdam, een stage op een gespecialiseerd sportmarketingbureau of op de afdeling Marketing & communicatie van een organisatie die veel van haar marketingbudget inzet via sport.

    Na afloop van je studie heb je de keuze: aan de slag gaan als gediplomeerd sportmarketeer of doorstromen naar een hbo-opleiding. Mogelijk zelfs via een versneld traject, omdat je dan al een verwant mbo-diploma op zak hebt. 

    Kortom, precies de soort studie die ik vroeger zelf graag had willen volgen.”

bol - mbo niveau 4
  • Start:augustus 2019
  • Crebonummer:25148
  • Duur:3 jaar
Cookies

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van socialmedia-knoppen en reactiemogelijkheden op blogberichten. Wilt u meer informatie over hoe deze website omgaat met uw privacy en welke cookies worden opgeslagen, lees dan onze privacyverklaring.