StudieMatch
Zoeken
Menu

Benefietevenementen organiseren

Het plotselinge overlijden van een klasgenoot dompelde Joshua Bento en Peer van den Heuvel (beiden 17) in diepe rouw. Maar al snel besloten de tweedejaarsstudenten Sportmarketing hun verdriet om te zetten in iets positiefs. Om aandacht te vragen voor psychische problemen onder jongeren, organiseerden zij een serie benefietevents onder de noemer Zadkine Young Minds.

Studenten Sportmarketing poseren voor de camera

Het begon met een mailtje naar Creators FC. Of het elftal met bekende YouTubers, onder wie Défano Holwijn, Frank Slotta, de Bankzitters en Glenn Helder, misschien te porren was voor een benefietvoetbalwedstrijd als eerbetoon aan hun klasgenoot? Eerst leek hun oproep te zijn ondergesneeuwd. Een antwoord bleef uit. Maar een ‘brutaal’ telefoontje naar de coach van de Creators bracht het balletje alsnog aan het rollen”, aldus Peer.

Eind februari was het dan zover. Na vier maanden zwoegen, wisten de studenten - ondersteund door een aantal medestudenten en verschillende docenten - hun gedroomde event dan toch van de grond te krijgen. Een trots moment, zegt Joshua. ,,Niet in de laatste plaats, omdat we volledig uitverkocht waren: vijfhonderd kaartjes, het maximum haalbare in coronatijd.” Slechts een fractie van de ruim 70.000 bezoekers die de studenten, als onderdeel van hun stage, tijdens de Formule 1 in 2021 begeleidden. ,,Maar het is anders als je alles zélf moet regelen”, zegt Peer. ,,Van de locatie, de beveiliging en EHBO-posten tot het omgaan met BN’ers en afgeven van interviews.”

Wat dat betreft, is de benefietvoetbalwedstrijd een goede leerschool gebleken. Een die beide jongens ervan heeft overtuigd dat ze graag verder willen in de sportmarketing. Zij het in een net iets andere richting.

Waar Peer een vaste baan ambieert bij zijn huidige stageplek, wil Joshua zich graag verder verdiepen in sportmarketing en –media op hbo-niveau. Zijn doel? ,,Om als marketeer én journalist met name de korfbalsport te promoten.”

Peer staat er vooralsnog anders in. Inmiddels overtuigd van zijn eigen organisatietalent, kijkt hij vooral uit naar de aankomende NN Marathon Rotterdam. Oftewel: de tweede geldmaker die de studenten, bij wijze van sponsorloop, inzetten voor het goede doel. Wat de opbrengst tot dusver betreft, hebben ze weinig klagen. ,,De teller staat al op bijna 25.000 euro and counting. Best een mooie prestatie dus”, aldus de studenten.

Lees meer over de opleiding Sportmarketing