Nieuws

Zadkine Business College zoekt grenzen van levensecht leren op

Dit artikel is in maart 2020 geplaatst in Profiel: www.profielactueel.nl

Alleen klassikaal lessen volgen, is niet meer de standaard bij het Zadkine Business College. Het beroepsonderwijs anno 2020 kenmerkt zich door leeromgevingen die het schoolse leren steeds vaker verbinden en verweven met leren in de beroepspraktijk. Bijvoorbeeld door professionals uit het werkveld vaker gastlessen en workshops te laten verzorgen. Of door studenten praktijkgericht onderzoek te laten doen voor datzelfde bedrijfsleven. Een beetje zoals in het hbo al langer gebeurt met lectoraten.

Peter Speekenbrink, directeur Zadkine Business College, maakt graag tijd vrij voor dit groepsinterview. Het thema daarvan ligt hem namelijk nauw aan het hart: Zadkine Business College dat, dankzij intensieve samenwerking met het bedrijfsleven, ook dit jaar weer een stapje verder gaat in het aanbieden van uitdagender, moderner en praktijkgerichter beroepsonderwijs.

Dat kan de mbo-school namelijk niet alleen, steekt hij direct van wal. Of in ieder geval: niet meer. ‘Onder invloed van technologische ontwikkelingen verdwijnen beroepen, maar komen er ook nieuwe bij. Dat is op zich niets nieuws. Maar de snelheid waarmee de arbeidsmarkt op dit moment verandert door vergaande automatisering, is wel nieuw. Functies veranderen zo snel dat je als school al gauw achter de feiten aanrent.’ Om dan nog relevant te blijven, móét je wel de hulp van het bedrijfsleven inroepen, stelt hij. ‘Bedrijven weten als geen ander welke vaardigheden en competenties nodig zijn voor veranderende functies en nieuwe beroepen. Als school moet je je curriculum daarop aanpassen. Onder andere door hybride leeromgevingen te creëren die de actuele beroepspraktijk zoveel mogelijk benaderen.’

‘Stages bieden daar van oudsher een uitgelezen mogelijkheid toe, vervolgt hij. ‘Maar het gedachtegoed van de hybride leeromgeving gaat er juist van uit dat er ook een rijke wereld zit tussen een beroep leren op de werkplek en leren in de schoolse context. Oftewel: niet óf theorie óf praktijk, maar ook passende mengvormen. Het is de kunst het onderwijs zo te (her)ontwerpen dat het schoolse leren wordt verbonden en verweven met het leren in de beroepspraktijk’.

De opdracht die Speekenbrink zijn tien onderwijsteams begin 2019 meegaf, was dan ook een ambitieuze: zoek naar manieren om de actuele beroepspraktijk nóg meer te verweven met ons reguliere opleidingstraject. Dat daarvoor geen blauwdruk bestaat, wist hij ook. Daarom gaf hij elk team, sindsdien verenigd in een innovatieplatform dat eens per maand samenkomt om ervaringen te delen, de vrijheid om op eigen wijze vorm te geven aan deze onderwijsvisie.

Dit werd opgepakt door de onderwijsteams van Zadkine Business College. Door Reinier Zijta bijvoorbeeld, opleidingsmanager Tweetalig mbo. Hij gelooft dat onderwijs zo dicht mogelijk bij de praktijk moet staan. Of zoals hij zelf zegt: ‘Studenten anno 2020 zijn niet te vergelijken met voorgaande generaties. Destijds maakten studenten aantekeningen naar aanleiding van wat de leraar zei. Tegenwoordig zoeken zij daarnaast meer uitdagingen. In plaats van een papieren casus gaan ze liever aan de slag in een levensechte leeromgeving.’

Om studenten daarin tegemoet te komen, vroeg Zijta Neriman Nazligul, coördinator van het stagebureau, vorig jaar alvast op zoek te gaan naar leerwerkbedrijven die, los van de stages, een samenwerking wilden aangaan met Zadkine Business College en hybride opdrachten voor de studenten wilden formuleren. Rotork, in de persoon van Chris van Kempen, operations manager bij Rotork (een van origine Brits bedrijf en marktleider in hoogwaardige elektrisch, pneumatisch en hydraulisch bedienbare open/dicht aandrijvingen) was daartoe bereid, zeker omdat dit bedrijf vorig jaar al een project met de studenten had gedaan.

Van Kempen, al enkele jaren aan Zadkine Business College verbonden als gastdocent, stagebegeleider én lid van de Raad van Advies, had namelijk wel iets in gedachten. Zijn bedrijf stond juist op het punt om de strategische werkwijze flink om te gooien, van een productgerichte naar een marktgerichte industrie. ‘Daarvoor was veel verkennend onderzoek nodig en een snelle omzetting zou de interrupties in de eigen organisatie en de markt minimaliseren, maar dit vergt veel middelen en personeel. Dus toen Neriman aanbood dat onderzoek deels door studenten te laten uitvoeren, waren we direct geïnteresseerd. In ieder geval voldoende om in te stemmen met een jaarlange proef in studiejaar 2018-2019 en een vervolg in 2019-2020.’

Uiteindelijk hielpen vorig schooljaar afwisselend zo’n 120 studenten mee om marktonderzoek uit te voeren in de Benelux. En dit schooljaar hebben circa 15 studenten Rotork gekozen om ervaring op te doen. Onder begeleiding van zowel Van Kempen als van zijn collega’s (die onder andere op school les gaven over de onderwerpen waarover de studenten een opdracht bij hen deden) als van Zadkine-docenten werkten ze groepsgewijs mee aan tal van opdrachten, van marktonderzoek tot het optuigen van een nieuw systeem voor klantenrelatiebeheer tot digitalisering van het magazijn.

Benite de Heer, inmiddels laatstejaarsstudent International business studies, was één van die studenten. Ze liep vorig jaar stage bij Rotork. Van het bedrijf zelf wist ze aanvankelijk vrij weinig. Wel dat ze ‘iets met techniek doen’, als leverancier van industriële apparatuur. En dat Rotork op school al langer bekend staat als stagebedrijf waar je echt wat kunt leren. Dus toen duidelijk werd dat het bedrijf haar de kans bood voor een stageplaats, was ze direct enthousiast.

Nu ze de verdere ontwikkelingen van het hybride leren met Rotork vanaf de achtergrond mag aanschouwen, is ze nog enthousiaster. Het biedt namelijk een kans te laten zien dat mbo’ers niets minder zijn dan hbo’ers, die meestal voor dit soort onderzoeksprojecten worden gevraagd. Volgens Benite zijn mbo’ers over het algemeen misschien zelfs nog flexibeler en praktischer ingesteld dan hbo’ers. Een beeld dat ze als mbo-ambassadeur namens Zadkine graag zoveel mogelijk uitdraagt.

Daarbij houdt Benite wel van een uitdaging. Om dezelfde reden deed ze in 2018 mee met Skills Heroes, een landelijk vakwedstrijd voor het mbo, waar ze vijfde werd. Daarnaast richtte ze in 2019 met een aantal medestudenten een onderneming op: Charity Cup. Een door hen zelf ontwikkelde, duurzame koffiebeker die hen de derde plek opleverde bij de verkiezing Student Company van het Jaar.

Een bezig bijtje dus, die Benite. Iets wat ook Chris van Kempen van Rotork opviel. Benite werd dan ook snel toegevoegd aan hun talentpool. Sterker, toen er onlangs een positie vrijkwam, besloot hij haar direct een baan aan te bieden. Zijn enige criterium: dat ze in ruil voor een vaste aanstelling eerst nog wel even haar diploma haalt.

Neriman Nazligul: ‘Wij denken dat hybride leeromgevingen het beste in studenten naar boven halen. Missen ze op school een deadline voor een opdracht, dan kijken ze al gauw naar hun docent of deze hen toch niet wat respijt kan geven. Maar eenmaal aan de slag voor een echt bedrijf zie je dat ze die verantwoordelijkheid steeds vaker zelf pakken. Er zijn studenten die zich zo gretig in een opdracht vastbijten dat ze zelfs elkaar terechtwijzen of motiveren wanneer ze vermoeden dat iemand de kantjes eraf loopt. Heel inspirerend allemaal.’

Dat de proef met hybride opdrachten dit schooljaar verder is uitgebreid naar in totaal vijf deelnemende bedrijven, met een bijpassend rooster dat studenten twee dagdelen per week ruimte biedt voor dit zogenoemde “leren op afstand”, vindt ze dan ook een goede zaak. En ook de bedrijven zelf zijn tot zover erg te spreken over de samenwerking. Vooral de frisse blik die jongeren meenemen, wordt enorm gewaardeerd. Chris van Kempen: ‘De oplossingen die studenten aandragen voor complexe problemen zijn soms zo simpel, maar doeltreffend dat ik me verschillende keren heb afgevraagd hoe het mogelijk is dat wij daar zelf nooit eerder aan hebben gedacht.’

Alles over business college

Foto: Theorielokaal op Zadkine-locatie Benthemplein 15 in Rotterdam.
Cookies

Voor een volledige werking van de website worden cookies op uw computer gezet. Daarnaast worden cookies geplaatst voor het bijhouden van bezoekersgedrag binnen Google Analytics, de werking van socialmedia-knoppen en reactiemogelijkheden op blogberichten. Wilt u meer informatie over hoe deze website omgaat met uw privacy en welke cookies worden opgeslagen, lees dan onze privacyverklaring.